Vis en depressie

In landen waar veel vis wordt gegeten, zoals Japan, komt depressie minder voor dan in landen waar weinig vis wordt gegeten. Bij manische depressie is vaak sprake van een lage voorraad aan visvetzuren in het lichaam. Onderzoekers van de Universiteit van Gent zijn ervan overtuigd dat wanneer je meer vis eet, je de kans op een depressie verkleint.
 
 

Cholesterol

Cholesterol is een stof in het bloed die onmisbaar is voor de lichaamscellen en ook een belangrijke grondstof voor hormonen is.
Het grootste gedeel van het cholesterol wordt door het lichaam zelf aangemaakt, maar we krijgen cholesterol ook binnen via voedsel.
 
Garnalen, paling en schelvislever bevatten van nature veel cholesterol.
Onderzoek wijst uit dat cholesterol in de voeding nagenoeg geen effect heeft op het cholesterolgehalte in het bloed.
  
Tegenwoordig weten we dat er twee soorten cholesterol zijn, het 'goede' cholesterol (HDL) en het 'slechte' cholesterol (LDL).
Slecht cholesterol kan ondermeer verstoppingen veroorzaken in de bloedvaten, met als gevolg hart- en vaatziekten.
Vetten en cholesterol zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten.
Verzadigde vetten laten de hoeveelheid slecht cholesterol (LDL) stijgen.
Onverzadigde vetten, zoals vis, hebben daarentegen een hele positieve werking.
Het goede cholesterol (HDL) uit onverzadigde vetten breekt het slechte cholesterol af en verlaagt daarmee het cholesterolgehalte in het bloed.
Alle vissoorten hebben deze gunstige werking.
Vette vissoorten, zoals haring, makreel, zalm en paling bevatten echter de meeste onverzadigde vetzuren.
Daarom raadt het voedingscentrum één á twee keer per week (vette) vis te eten.
Zorg ervoor dat u bij de bereiding van de vis ook gebruik maakt van onverzadigde vetten, zoals bijvoorbeeld producten op basis van olijfolie.

 

Vis en ADHD

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat ook kinderen met ADHD baat hebben bij Omega-3 vetzuren. Deze vetzuren blijken een gunstige invloed te hebben op de concentratie en ontwikkeling van kinderen. Ons lichaam kan deze vetzuren niet zelf aanmaken. We moeten deze dus uit onze voeding halen. Vette vissoorten zoals makreel, haring, zalm en paling bevatten veel Omega-3 vetzuren.
 
 

Vis en astma

Visvetzuren verspreiden zich door het hele lichaam en zorgen ervoor dat de celwanden soepeler worden. Dat geldt ook voor de longblaasjes. Door twee tot drie keer per week vette vis te eten verbetert de elasticiteit van de longblaasjes.
 
 

Vis en dementie (Alzheimer)

Er zijn aanwijzingen dat het regelmatig eten van vis het risico op het ontstaan van dementie verkleint. Ongeveer 5 procent van de mensen van 65 jaar en ouder lijdt aan dementie. Men verwacht dat dit aantal de komende jaren toeneemt door de 'vergrijzing' van de Nederlandse samenleving. Maar tot dusver is dementie nog niet te behandelen met geneesmiddelen. Dergelijke problemen zouden opgelost kunnen worden door het verhogen van het gebruik van een natuurlijk voedingsmiddel zoals vis. Visvetzuren helpen voorkomen dat de bloedvaten naar de hersenen dichtslibben. Vis beschermt dus vooral tegen vasculaire dementie. 

Wereldwijd zijn enkele studies uitgevoerd die laten zien dat mensen die regelmatig vis eten een lager risico hebben op dementie. Hoe meer vis in een land wordt gegeten, des te minder dementie. Uit onderzoek blijkt dat de ontstekingsfactoren die zijn betrokken bij de dementie worden geremd door visvetzuren.
 

Vis en hart- en vaatziekten

Hart en vaatziekten vormen de belangrijkste doodoorzaak in zowel de geïndustrialiseerde als in de Derde Wereld.
Streven naar preventie van deze ziekten is daarom van bijzonder groot belang.
  
Wetenschappers hebben ontdekt dat in Europese landen waar het dagelijks eten weinig verzadigde vetten bevat, minder mensen sterven aan hart- en vaatziekten. In deze landen wordt relatief veel vis gegeten.
 
Ook uit Nederlands onderzoek blijkt dat mensen die (vette) vis eten minder kans lopen op een hartinfarct. Eén tot twee keer per week vis eten kan de sterfte aan het hart- en vaatziekten met bijna 30 procent verminderen.
Vis bevat een type vetzuren, n3, dat een gunstig effect heeft op hart- en bloedvaten.
De hartstichting adviseert dan ook vlees twee keer per week te vervangen door vis.
Vooral vette vis, zoals makreel, zalm, haring en paling bevatten veel goeie vetten.
 
 

Vis en overgewicht

Uit onderzoek onder de Nederlandse bevolking is duidelijk geworden dat we meer vet eten dan goed voor ons is. Wie langdurig meer vet eet dan het lichaam echt nodig heeft, kan daarmee z'n gezondheid schaden. Vis is de perfecte basis voor een caloriearm dieet. Er zijn namelijk soorten die slechts 1 gram vet per 100 gram vis bevatten. Er zijn veel gezonde, vetarme manieren om vis klaar te maken. Zoals in folie in de oven, grillen, pocheren, koken en stoven. Bakken kan ook, in een anti-aanbakpan met een beetje (olijf)olie.
 
 

Vis en suikerziekte

Hart en vaatziekten vormen de belangrijkste doodoorzaak in zowel de geïndustrialiseerde als in de Derde Wereld.
Streven naar preventie van deze ziekten is daarom van bijzonder groot belang.
  
Wetenschappers hebben ontdekt dat in Europese landen waar het dagelijks eten weinig verzadigde vetten bevat, minder mensen sterven aan hart- en vaatziekten. In deze landen wordt relatief veel vis gegeten.
 
Ook uit Nederlands onderzoek blijkt dat mensen die (vette) vis eten minder kans lopen op een hartinfarct. Eén tot twee keer per week vis eten kan de sterfte aan het hart- en vaatziekten met bijna 30 procent verminderen.
Vis bevat een type vetzuren, n3, dat een gunstig effect heeft op hart- en bloedvaten.
De hartstichting adviseert dan ook vlees twee keer per week te vervangen door vis.
Vooral vette vis, zoals makreel, zalm, haring en paling bevatten veel goeie vetten.
 
 

Vis en zwangerschap

Er zijn aanwijzingen dat de sterk onverzadigde vetten in vis gunstig zijn voor aanstaande moeders en voor de baby. Om zich goed te ontwikkelen heeft de baby allerlei voedingsstoffen nodig, óók bepaalde vetten. Die vetten zijn vooral van groot belang voor de ontwikkeling van de hersenen en de latere gezichtsscherpte. De baby is daarbij afhankelijk van wat de moeder eet. Aan de universiteit van Maastricht wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de vetten in de voeding van de moeder, het verloop van de zwangerschap en de ontwikkeling van het kind. Hoewel het onderzoek nog niet is afgerond zeggen de onderzoekers al wel: "Eet meer vette vis, zeker als je zwanger bent."
Websiteinstellingen
Facebook
Verberg
Verberg
Verberg
Verberg
Verberg
Verberg